2008-04-17 Testi-lelki frissesség: Pilates 

Hogyan őrzi meg Madonna fiatalságát, és mivel tartja meg Melanie Griffith Antonióját? Most eláruljuk: a Pilates-módszerrel. Egy új módszer, mely nem is annyira új.

Herkules Fitness Hírek


Herkules Fitness Hírek

A történet

A Pilates (ejtsd: p-i-l-á-t-e-sz) egy módszer a test és ezen keresztül a lélek karbantartására, tulajdonképpen egy torna-gyakorlatrendszer. Joseph Pilates (1880-1967) fejlesztette ki a módszert, melynek keletkezése meglehetősen kalandos. Pilates, beteges, asztmás és vézna kisfiú lévén, fiatalon edzésbe kezdett, hogy változtasson állapotán. A testedzés tanulmányozásának szentelte további idejét, és elég gyors tempóban lelkes, egészséges sportemberré - sőt boxolóvá - vált.

1914-ben Angliában érte a világháború, s így németként sorstársaival együtt internáló táborba került. A túlélés érdekében egy torna-gyakorlatsort dolgozott ki - sikeresen. A fogolytábor után a háborús sérültek rehabilitációs gyógytornászaként, keleti elemekre (a Jóga-iskolákra) és a görög-római katonai tornákra építve folyamatosan finomította technikáját, melyet „Test Kontroll” néven 1930-tól oktatni kezdett. A gyakorlatok talán ma sem lennének ismertek, ha Pilates később nem költözik az Egyesült Államokba, és nem tanítja meg a tornát egy táncpedagógusnak, aki elsőként saját növendékeinél alkalmazta.

A módszer

A cél, a megfelelő összpontosítás és figyelem mellett, az egészséges test felépítése, a sérülés kockázata nélkül. Pilates módszerének lényegét a speciálisan felépített gyakorlat-sorozatok adják, melyek az egész izomzat egyenletes és harmonikus erősítését, illetve a tudatos mozgáskultúra, egyfajta testtudat kialakítását célozzák.

A speciális légzéstechnika, valamint az egész törzsizomzatot átmozgató mozdulatok stabilizálják a gerincet és a test minden ízületét. Az alapító több mint 500 különféle gyakorlatot fejlesztett ki, melyből mindenkinek a testfelépítésének és edzettségének megfelelő edzés állítható össze.

A hatások

• A Pilates-módszer minden testtájékot szimmetrikusan és egyenletesen erősít, még a nehezen formálható fenék-, comb- és törzsizomzatot is.

• A módszer a légzés segítségével éri el azt, hogy az alsóbb izomcsoportokat is be tudja vonni a mozgásba, így elsősorban a harmonikus testtartást, testfelépítést és a jó közérzetet segíti elő. Ezen kívül csökkenti a szívinfarktus, cukorbetegség, magas vérnyomás, vastagbélrák, kedélybetegségek kialakulásának veszélyét, továbbá segíti a súlykontrollt és az arányos, rugalmas, feszes izomzat kialakítását, miközben nem növeli az izomtömeget.

• Mivel a legtöbb gyakorlat alaphelyzete hátonfekvés, így a gerincproblémákkal küzdők is megerőltetés nélkül alkalmazhatják, csakúgy, mint az egyéb, kezdődő mozgásszervi problémákkal küzdők.

A Pilates-tornát akár otthon is végezhetjük, matracon, de természetesen a legjobb profi oktatóra bízni a gyakorlatok precíz, tökéletes végrehajtását. Számos fitness teremben gyakorolhatjuk ezt a fantasztikus mozgásformát, most már nem csak Budapesten, hanem a színvonalasabb vidéki termekben is megtalálható az órarendben. Az oktatók képesítését szigorú előírásokhoz, tanfolyamokhoz kötik.

Híres rajongók

Az Egyesült Államokban először a táncosok, balettművészek kezdték el használni módszerét, hajlékonyságuk és erőnlétük megőrzésére, fejlesztésére. Később egyre nagyobb tömegeket hódított meg és ma már olyan hírességek tartoznak a Pilates-torna lelkes gyakorlói közé, mint Sigourney Weaver, Jennifer Aniston, Madonna, Julia Roberts, Keanu Reeves, Liv Tyler és Melanie Griffith.

Bíró Gellért


< vissza